Kyky oppia ja omaksua uutta kehittyy yliopisto-opintojen aikana – ”Kyseinen taito on tärkeimpien joukossa myös työelämässä”

 | Tiedotteet

Yliopistojen valtakunnallisten uraseurantakyselyiden tulosten valossa tärkeimpiä työelämässä tarvittavia taitoja ovat kyky oppia ja omaksua uutta, itseohjautuvuus ja oma-aloitteisuus, yhteistyötaidot, stressinsietokyky sekä ongelmanratkaisutaidot. Ala- ja tehtäväkohtaisia eroja on, mutta nämä keskeiset taidot tarvitaan useimmissa työtehtävissä.

Yliopistojen uraseurantakyselyiden vastauksia analysoimalla on selvitetty, minkälaisina työelämän osaamistarpeet näyttäytyvät eri koulutusaloilla ja eri työtehtävissä. Myös sitä tarkasteltiin, miten valmistuneet näkevät yliopisto-opintojen tuottaman osaamisen.

Yli puolet uraseurantaan vastanneista piti erittäin tärkeinä taitoina kykyä oppia ja omaksua uutta, itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta, yhteistyötaitoja, stressinsietokykyä sekä ongelmanratkaisutaitoja.

Seuraavaksi tärkeimmän ryhmän muodostavat viestintätaidot suomen kielellä, tiedonhankintataidot, organisointi- ja koordinointitaidot sekä analyyttisen ajattelun taidot.

– Kaikki yliopistosta valmistuneet tarvitsevat oppimiskykyä ja itseohjautuvuutta pärjätäkseen nykyisessä työelämässä. Siksi niiden kehittämiseen kannattaa panostaa kaikilla koulutusaloilla, sanoo suunnittelija ja uraohjaaja Outi Suorsa Itä-Suomen yliopistosta.

Analyysin aineiston muodostivat vuosina 2017–2019 maistereille tehtyjen uraseurantakyselyiden osaamista koskevat kysymykset. Kyselyihin vastasivat vuosina 2012–2014 ylemmän korkeakoulututkinnon, farmaseutin ja varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnon suorittaneet.

Aineisto yliopistosta valmistuneiden työelämän osaamistarpeista on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen laaja: vastaajien yhteenlaskettu määrä on 17 477. Aineiston analyysin on tehnyt yliopistojen työelämä- ja urapalveluista vastaavan Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä.

Akateemisen asiantuntijuuden taidot karttuvat kaikilla koulutusaloilla

Uraseurantakyselyyn vastanneiden mukaan akateemisen asiantuntijuuden taidot, kuten teoreettinen osaaminen, tiedonhakutaidot ja analyyttisen ajattelun kyvyt, kehittyvät hyvin kaikilla koulutusaloilla. Yksittäisistä taidoista kyky oppia ja omaksua uutta kehittyy vastausten perusteella kaikkein eniten yliopisto-opintojen aikana.

– Kaksi kolmasosaa vastaajista arvioi kyvyn oppia ja omaksua uutta kehittyneen yliopisto-opintojen aikana paljon tai erittäin paljon. Tämä on hienoa, koska kyseinen taito on tärkeimpien joukossa myös työelämässä riippumatta vastaajien koulutusalasta. Akateemista asiantuntijuutta ei saa missään olosuhteissa kadottaa, koska akateemiseen asiantuntijuuteen kuuluvia taitoja tarvitaan myös työuralla, summaa tutkija Juha Sainio Turun yliopistosta.

Yliopisto-opiskelu kehittää myös niin sanottuja yleisiä työelämätaitoja, kuten yhteistyötaitoja ja esiintymistaitoja, mutta niiden kohdalla on enemmän vaihtelua koulutusalojen välillä. Vaihtelua selittävät muun muassa koulutusalojen pedagogiset ja sisällölliset erot.

Tutustu raporttiin: Osaamisesta yliopistojen maisteriuraseurantojen 2017–2019 pohjalta

Maisteri- ja tohtoriuraseurannan 2017–2019 tulokset Opetushallinnon tilastopalvelu Vipusessa

Maisteri- ja tohtoriuraseurannasta sekä valtakunnallisesta kandipalautekyselystä julkaistaan tuore raportti syksyllä 2020. Raportin on tilannut Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifin palauteryhmä.

Lisätietoja

Outi Suorsa
Suunnittelija ja uraohjaaja
Itä-Suomen yliopisto
outi.suorsa@uef.fi
puh. 050 375 2155,

Juha Sainio
Tutkija
Turun yliopisto
juha.sainio@utu.fi
puh. 040 749 0086

Jaa:

Lisää ajankohtaisia asioita

 | Tiedotteet

Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen on tehokasta elvytystä

Opetus- ja kulttuuriministeriö on esittänyt 2.6.2020 valtion lisätalousarvioon 124 miljoonan euron rahoitusta kohdennettavaksi korkeakoulujen lisäaloituspaikkoihin. Yliopistot pitävät esitystä erinomaisena ja katsovat,...

 | Tiedotteet

Yliopistoilla valmius avata opiskelijoille syksyllä yli 1400 lisäaloituspaikkaa

Yliopistot ovat valmiita avaamaan yli 1400 lisäaloituspaikkaa jo käynnissä olevassa haussa syksylle 2020. Paikkojen lisääminen edellyttää rahoitusta seuraavasta lisätalousarviosta. Aikataulun kannalta...

 | Tiedotteet

Tervetuloa Digivisio 2030 -hankkeen webinaariin 10.6.2020!

Suomen korkeakoulut ovat yhteistyössä käynnistäneet Digivisio 2030 -hankkeen. Sen tavoitteena on avata oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön ja nostaa...