YTHS:n asema on turvattava sote-uudistuksessa

Suomen yliopistot UNIFI ry toteaa kannanottonaan, että Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toimintaedellytykset on turvattava sote-uudistuksessa.

Opiskelijat ovat olennainen osa yliopistoyhteisöä. YTHS on opiskelijoiden elämäntilanteen ja terveydenhuollon asiantuntija sekä yliopistojen kumppani, jonka kanssa yhteistyö on tiivistä. Opiskelijoiden opiskelun aikaiseen elämänvaiheeseen liittyy haasteita, jotka heijastuvat usein terveyteen, erityisesti mielenterveyteen. Ongelmien ennaltaehkäiseminen edellyttää opiskelijoihin keskittyvää asiantuntijuutta sekä mahdollisuutta ja resursseja tehdä yhteistyötä yliopistojen kanssa. YTHS toteuttaa tätä tehtävää esimerkillisesti, pitkäjänteisesti ja laadukkaasti.

YTHS:n palvelujen laadun säilyttämiseksi sen asema tulee kirjata lakiin ja opiskeluterveydenhuolto jättää pois valinnanvapauden piiristä. YTHS on hyvä esimerkki siitä, kuinka opiskeluterveydenhuollon kokonaisuus toteutuu hyvin ja kustannustehokkaasti. Sen ainutlaatuinen toimintamalli on tunnustettu laajalti, eikä sen tuottaman kokonaisvaltaisen opiskeluterveydenhuollon toimintaedellytyksiä tule vaarantaa sote-uudistuksen yhteydessä.

Helsingissä 19.12.2016

Suomen yliopistot UNIFI ry, Finlands universitet UNIFI rf