Työpajassa pohditaan avoimen tieteen ja datan tulevaisuutta – tule ottamaan selvää, miten European Open Science Cloud vaikuttaa elämääsi

UNIFI järjestää avointa tiedettä ja dataa käsittelevän työpajan keskiviikkona 14.3. Helsingin yliopiston Tiedekulmassa. Pajassa tutustutaan ajankohtaisiin kysymyksiin, kuten valmisteilla olevaan European Open Science Cloud -tutkimuspalvelualustaan, ja pohditaan, miten tiedeyhteisöt voivat olla mukana ohjaamassa avoimen tieteen kehitystä.

Tapahtuma on osa UNIFIn hanketta, jossa tuotetaan kesään 2018 mennessä Suomelle avoimen tieteen ja datan toimenpideohjelma.

– Toimenpideohjelman toteuttaminen edellyttää suomalaiselta tiedeyhteisöltä yhteen hiileen puhaltamista. Työpajassa avoimen tieteen sidosryhmät pääsevät vaikuttamaan siihen, että ohjelma vastaa heidän toiveitaan ja tarpeitaan, toteaa projektin vetäjä, asiantuntija Heidi Laine.

Ryhmätyöskentelyä edeltävät kello 11–13 alustukset, joita kaikki ovat tervetulleita kuuntelemaan. Kansainvälisenä vieraana Tiedekulman lavalle nousee sveitsiläisen avoimeen julkaisemiseen keskittyvän Frontiersin päätoimittaja Frederick Fenter. European Open Science Cloudia puolestaan esittelee EOSC-hubin vetäjä, Tieteen tietotekniikan keskuksen yksikönjohtaja Per Öster.

–  Olisi hienoa, jos yleisöön saataisiin paljon tutkijoita, koska avoimen tieteen kehityksellä on suuri vaikutus heidän arkeensa. Hallintoväki ei voi ratkaista asiaa yksin, Laine toteaa.

Lisäksi tarjolla on tietoa ATD-toimenpideohjelman valmistelusta, josta kertoo UNIFIn puheenjohtaja Jukka Mönkkönen, sekä tutkimusdatan avaamisen esteistä, joita esittelee Helsingin yliopiston kirjaston edustaja. Puheenvuoroja voi seurata myös suorana lähetyksenä Helsingin yliopiston videojulkaisukanavasta Unitubesta osoitteessa https://www.helsinki.fi/fi/unitube/video/20820.

Varsinainen avoimen tieteen sidosryhmille tarkoitettu työpajaosuus pidetään kello 13–16. Siihen osallistuminen edellyttää ilmoittautumista perjantaihin 9.3. mennessä osoitteessa bit.ly/UNIFIworkshop.

– Vapaita paikkoja on vielä jäljellä, mutta vain vähän, joten nopeasti ilmoittautumaan, Laine kannustaa.

Asiantuntija Heidi Laine, puh. 040 513 9593