Suomen yliopistot 2025 – UNIFIn visiotyö käyntiin

Suomen yliopistot UNIFI ry ja tutkijoiden ja kansanedustajien seura TUTKAS järjestivät 26.4.2016 keskustelevan seminaarin teemalla Suomi nousuun! Seminaarissa hahmoteltiin Suomen korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän nykymallin kohtaamia haasteita ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Seminaari käynnisti samalla UNIFIn koordinoiman visiotyön, jossa yliopistot yhdessä sidosryhmiensä kanssa hahmottelevat vision vuoden 2025 Suomen yliopistoille.

Vuosi 2025 sijoittuu lähitulevaisuuteen, mutta nopeaan tahtiin muuttuvassa maailmassa ennustaminen kymmenenkin vuoden päähän on haastavaa. Nopea murros globaalilla korkeakoulukentällä voi olla Suomelle myös mahdollisuus, ja tavoitteet tuleekin asettaa mahdollisimman korkealle. Seminaarin avannut TUTKASin puheenjohtaja Sanna Lauslahti kannusti osallistujia keskustelevaan työskentelytapaan.

Myös Suomen ylioppilaskuntien liitossa SYL:ssä on vastikään käynnistetty Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden puitteissa toteutettava Tulevaisuuden yliopisto -hanke. Mia Lehto SYL:stä kertasi puheenvuorossaan yliopistopolitiikan ajankohtaista keskustelua, jota leimaa puhe rakenteellisesta kehittämisestä, kovasta kilpailusta ja niukoista resursseista. Viimeaikaisesta koulutuspoliittisesta keskustelusta jää kuitenkin puuttumaan kaikkein tärkein teema, oppiminen, jonka tulisi olla kaiken keskustelun ytimessä.

Anni Vesa Suomen opiskelijakuntien liitosta SAMOKista muistutti, että tutkintovetoisen Suomen haasteena on tutkintojen ja osaamisen välinen ristiveto. Työelämässä tarvitaan mekanismeja, joilla tunnistaa koulutuksen ja tutkinnon ulkopuolella hankittua osaamista.

Professori Ahti Salo alusti puheenvuorollaan työryhmätyöskentelyä. Lähtöajatuksena keskusteluille toimi Juha Sipilän hallitusohjelman asettama visio vuoden 2025 Suomesta. Suomi on ”avoin ja kansainvälinen, kieliltään ja kulttuuriltaan rikas maa. Suomen kilpailukyky rakentuu osaamiselle, kestävälle kehitykselle sekä ennakkoluulottomalle uudistamiselle kokeiluja ja digitalisaatiota hyödyntäen.” Keskusteluissa pohdittiin, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia Suomen korkeakoulujärjestelmällä on edessään, ja millaista polkua tulisi kulkea, jotta visio saavutettaisiin.

Työpajakeskusteluissa lähdettiin avaamaan korkeakoulujärjestelmää pohtimalla erilaisia malleja sekä yliopistoverkon tulevaisuutta ja sektoritutkimuslaitosten roolia. Toinen työpaja paneutui tutkimuksen ja koulutuksen hallintomalleihin, tutkimusrahoituksen instrumentteihin ja kysymykseen yksityisrahoitteisista yliopistoista. Kolmannessa ryhmässä mietittiin yliopistotutkintojen rakennetta, korkeakoulutuksen määrällistä ennakointia ja koulutusvientiä. Keskusteluiden päätteeksi työryhmien vetäjät professori Pirjo Ståhle, vihreiden kasanedustaja Johanna Karimäki ja vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson kokosivat seminaarin ryhmäosuudet.

Toiminnanjohtaja Leena Wahlfors kertoi UNIFIn visiotyön ”Suomen yliopistot 2025” käynnistämisestä. UNIFIn visiotyössä yliopistot, korkeakoulupolitiikan toimijat ja kaikki tärkeimmät sidosryhmät haastetaan yhdessä osallistumaan keskusteluun, luomaan ja kirkastamaan yhteinen visio, johon sitoutuen Suomen yliopistot voivat osaltaan olla rakentamassa maailman parasta korkeakoulujärjestelmää ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia.