UNIFI ja Arene: Suomalaisurheilijoihin Portugalissa kohdistunut seksuaalinen väkivalta tutkittava perusteellisesti ja kisojen järjestäjien muutettava asenteitaan – ”Tällaista ei voi missään nimessä hyväksyä”

Opiskelijoiden liikuntaliitto OLL kertoi tiistaina, että suomalaisurheilijat ovat joutuneet seksuaalisen häirinnän ja raiskausyrityksen kohteeksi Portugalissa järjestetyissä korkeakouluopiskelijoiden EM-kilpailuissa. Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene pitävät tapausta äärimmäisen vakavana ja vaativat, että se selvitetään perusteellisesti.

– Tällaista ei voi missään nimessä hyväksyä. Tapaus on tutkittava ja seksuaalisen väkivallan uhreiksi joutuneille urheilijoille tarjottava kaikki mahdollinen tuki, toteaa UNIFIn toiminnanjohtaja Leena Wahlfors.

Erityisen huolestuttavana UNIFI ja Arene pitävät sitä, että OLL:n mukaan kilpailuita järjestävä EUSA (European University Sports Association) ei puuttunut häirintään asian vaatimalla tavalla vaan pyrki lakaisemaan sen maton alle. OLL:n mukaan tekijöitä ei kisojen aikana rangaistu mitenkään, uhreja syyllistettiin ja raiskauksen yrityksestä vaadittiin fyysisiä todisteita.

– On erittäin surullista, että tällaisia asenteita on vielä olemassa pitkään jatkuneesta #metoo -keskustelusta huolimatta. EUSA:n on syytä muuttaa käytäntöjään ja selvittää, miksi tapauksen jälkihoito on epäonnistunut näin pahasti. Seksuaaliseen väkivaltaan pitää aina suhtautua vakavasti, painottaa Arenen toiminnanjohtaja Petri Lempinen.

UNIFIn ja Arenen kanta on, että seksuaalista väkivaltaa ei tule milloinkaan hyväksyä. Jos sellaista havaitaan, siihen täytyy puuttua välittömästi.

– Opiskelijoiden on voitava osallistua urheilutapahtumiin hyvillä mielin ja kokea, että järjestävä taho huolehtii heidän turvallisuudestaan. Toivomme, että tapaus johtaa EUSA:n organisaatiossa perusteelliseen toimintatapojen muutokseen, Wahlfors sanoo.

Leena Wahlfors
UNIFIn toiminnanjohtaja