Osaamisen kasvattaminen pitää Suomen oikealla tiellä

Tulevassa kehysriihessä kaivataan panostuksia osaamisen kasvattamiseen, jotta Suomen kilpailukyky säilyy sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Suomen talous on viimein kasvu-uralla ja työttömyys laskussa. Samaan aikaan monella toimialalla on vaikeuksia rekrytoida riittävästi osaavaa työvoimaa.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut tuottavat ratkaisuja erityisesti pitkän aikavälin tarpeisiin, mutta voivat tuottaa niitä myös nopealla syklillä. Erilaiset muuntokoulutukset ja joustavat lyhyet opinnot osaamisen täydentämiseen tarjoavat tähän keinoja.

Viime vuosien leikkaukset ja tulevien vuosien kustannustason nousu asettavat vakavia haasteita kasvaviin tarpeisiin vastaamisessa. Henkilöstöä on koulutus- ja tutkimusalalla jouduttu vähentämään tuhansilla. Uudet vähennykset vaarantaisivat toiminnan. Koulutuksen indeksijäädytysten peruminen loppuhallituskaudelle on yksinkertaisin tapa varmistaa, että Suomi ei anna muille maille enää etumatkaa osaamisessa. Indeksien palautus ei lisää koulutuksen resursseja, mutta varmistaa kuitenkin sen, että yleisen kustannustason noususta ei aiheudu lisäleikkauksia. Pidemmällä tähtäimellä tarvitsemme aitoja lisäinvestointeja koulutukseen ja tutkimukseen. Sillä varmistamme menestyksen myös tulevaisuudessa.

Leena Wahlfors, toiminnanjohtaja, UNIFI, 050 522 9421

Petri Lempinen, toiminnanjohtaja, Arene, 040 766 7805

Teemu Hassinen, toimitusjohtaja, Sivistystyönantajat, 050 562 7004

Marko Grönlund, puheenjohtaja, Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK, 050 389 1000