Korkeakouluille yhteiset suositukset yrittäjyyden edistämiseksi

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ja Suomen Yrittäjät ovat julkaisseet yhteiset yrittäjyyssuositukset korkeakouluille. Suositusten tavoitteena on tarjota ammattikorkeakouluille ja yliopistoille välineitä yrittäjyyden edistämiseen ja yhteistyön kehittämiseen.

– Korkeakoulut ovat luovuuden lähteitä, joilla on hyvät mahdollisuudet synnyttää yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa. Koko kentälle on nyt ensimmäistä kertaa laadittu yhteiset suositukset, joissa on listattu keskeiset yrittäjyyden edistämisen alueet. Niiden avulla korkeakoulut voivat ryhtyä rakentamaan ratkaisuja omia vahvuuksiaan hyödyntäen, toteaa Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä.

Suositukset sisältävät yrittäjäasenteen ja -valmiudet, uuden yrittäjyyden synnyttämisen ja yrittäjyyden uudistamisen. Korkeakouluilla voi olla rooli kaikissa näissä.

– Yritystoiminnan harjoitteleminen ja yritysideoiden hautominen sopii hyvin korkeakouluopintoihin. Nykyisen yritystoiminnan uudistumista korkeakoulut tukevat jatkuvan oppimisen keinoin, kannustaa Arenen toiminnanjohtaja Petri Lempinen.

Huomionarvioista on, että suosituksista voi olla hyötyä paljon laajemminkin kuin varsinaiselle yrittäjän uralle suuntautumisessa. Monet yrittäjyyteen liitettävät ominaisuudet ovat yleisiä vaatimuksia asiantuntijatyössä.

– On tärkeää, että kaikilla korkeakoulusta valmistuvilla on yrittäjämäinen toiminta- ja ajattelutapa, ei vain yrittäjäksi aikovilla. Yrittäjämäinen asenne auttaa jatkuvasti uusiutuvan tiedon ja osaamisen haltuunotossa sekä erilaisissa toimintaympäristöissä toimimisessa. Tämä on edellytys menestymiselle kaikessa työelämässä, muistuttaa UNIFIn toiminnanjohtaja Leena Wahlfors.

Suositusten muotoilussa on hyödynnetty Pk-yrittäjien ja korkeakoulujen yhteistyö.  Yritysyhteistyön vaikuttavuus -hankkeessa tehtyä tuoretta selvitystä, joka antaa tilannekuvan pk-yritysten ja korkeakoulujen tämänhetkisestä yhteistyöstä. Apuna ovat olleet myös aineistot, jotka koottiin korkeakouluissa järjestetyissä Yhdessä yrittämään! -tilaisuuksissa keväällä 2018.

Edellytykset yhteistyölle korkeakouluissa ovat vahvat

Uusien suositusten keskeinen lisäarvo onkin korkeakoulukentän laajassa yhteistyössä, jonka pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin. Aikaisemmin yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat julkaisseet kumpikin tahoillaan omat suosituksensa.

Yrittäjyyssuositukset laatineessa työryhmässä ovat olleet mukana myös Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto (SAMOK).

Pelikirja apuna suositusten käyttöönotossa

Suositusten kanssa julkaistaan myös korkeakouluille suunnattu Yrittäjyyden pelikirja. Sen tarkoituksena on antaa tukea yrittäjyyssuositusten käyttöönotossa ja avata tarkemmin, minkälaisiin konkreettisiin toimiin korkeakoulut voivat ryhtyä.

Arenen, UNIFIn ja Suomen Yrittäjien yhteiset suositukset julkaistaan Musiikkitalossa järjestettävässä Yhdessä yrittämään! -päätösseminaarissa 3.12. Seminaaria voi seurata netistä livelähetyksenä täällä.

Yrittäjyyssuositukset

Yrittäjyyden pelikirja

Yrittäjyyden pelikirja (täytettävä)

Selvitys: Pk-yritysten näkemyksiä korkeakouluyhteistyöstä ja sen vaikuttavuudesta