Brittirehtorit vierailevat Suomessa maaliskuussa – tervetuloa mukaan brexit-keskustelutilaisuuteen

Brittiläisten yliopistojen yhteistyöorganisaatio Universities UK saapuu vierailulle Helsinkiin maanantaina 19.3. Vierailunsa aikana 12 henkilön delegaatio, joka koostuu yliopistojen rehtoreista ja muista johtajista, tapaa suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen johtoa keskustellakseen Britannian EU-eron vaikutuksista.

Iltapäivällä Helsingin yliopiston Tiedekulmassa järjestetään avoin paneelikeskustelu, jota kaikki ovat tervetulleita seuraamaan. Paneelissa käsitellään brexitin vaikutuksia tiedeyhteisöön, opiskelijoihin ja kansainväliseen yhteistyöhön. Tarkoitus on pohtia esimerkiksi Britannian tulevaisuutta Erasmus+ ja Horisontti 2020 -ohjelmissa.

Aiheesta keskustelevat UUK-delegaation edustajien kanssa Suomen yliopistojen rehtorineuvoston puheenjohtaja Jukka Mönkkönen, Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri ja Suomen ylioppilaskuntien liiton edustaja. Paneeli järjestetään kello 16-17.30, ja sitä moderoi VTT:n tutkija Lauri Reuter. Tilaisuuden loppupuolella myös yleisölle tarjoutuu mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Universities UK:n edustajien vierailu on osa laajempaa kiertuetta Pohjoismaissa. Se ajoittuu samalle viikolle, jolloin EU:n huippukokous sopii Britannian EU-eron siirtymäjaksoa koskevien neuvotteluiden lopputuloksesta. Britannian on määrä jättää EU virallisesti 29.3.2019. UUK:n delegaatio tahtoo keskustella suomalaisten kanssa muun muassa yhteistyön tulevaisuudesta ja siirtymäsopimuksen vaikutuksista.

Britannia on Suomelle tärkeä kumppani Euroopan unionin Horisontti 2020 -puiteohjelmassa. Tutkimusyhteistyö on vahvaa varsinkin digitalisaatiossa, biotieteissä ja vähähiilisissä teknologioissa. Britannia on myös suosittu kohdemaa suomalaisille vaihto-opiskelijoille ja tutkijoille. Esimerkiksi lukuvuonna 2016–2017 Britanniassa opiskeli noin 2 100 suomalaista.

Tiedekulman paneelikeskustelua voi seurata myös suorana lähetyksenä osoitteessa:

UNIFIn toiminnanjohtaja Leena Wahlfors, puh. 050 522 9421

Iso-Britannian suurlähetystön tiede- ja innovaatioasiantuntija Rosa Degerman, puh. 050 3087 720