Avoimen tieteen toimenpideohjelma julkistetaan pian – ”Koordinaatioelin parantaa tiedeyhteisön valmiutta vastata haasteisiin, joita emme vielä edes aavista”

Miten Suomi voi pysytellä jatkossakin avoimen tieteen suunnannäyttäjänä, kuinka tutkijoita voidaan tukea datan avaamisessa ja millä tavoin avoimen tieteen kansallinen koordinaatio kannattaa järjestää? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia, kun UNIFIn johdolla laadittu avoimen tieteen kansallinen toimenpideohjelma julkaistaan Helsingin yliopiston Tiedekulmassa maanantaina 28.5. kello 12–15.

– Toimenpideohjelma tarttuu päivänpolttaviin kysymyksiin, kuten tutkimusdatapalvelujen kehittämiseen. Se parantaa myös tiedeyhteisön valmiutta vastata yhteisen tiedepoliittisen koordinaatioelimen avulla sellaisiin haasteisiin, joita emme voi vielä tänään edes aavistaa, kertoo ohjelman valmistelusta vastaava asiantuntija Heidi Laine.

Toimenpideohjelma on laadittu suomalaista tiedeyhteisöä varten. Sen tavoitteena on tuoda avoimuus osaksi tieteen tekemisen arkea ja varmistaa, että kansalliset käytännöt sopivat yhteen kansainvälisten kanssa.

– Kansallinen tutkimus ja kansalliset tiedeyhteisöt ovat olemassa vain osana globaalia tiedettä, niin kuin palat palapelissä. Sen vuoksi suomalaisten ratkaisujen on sovittava saumattomasti kansainvälisiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita muiden päätösvaltaan alistumista, vaan Suomella on kaikki mahdollisuudet toimia avoimen tieteen pioneerina, Laine toteaa.

Tiedekulmassa järjestettävän julkistusseminaarin ohjelma on seuraava:

Klo 12                  Tilaisuuden avaus (Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFIn puheenjohtaja Jukka Mönkkönen)

Klo 12.15             Avoimen tieteen ja datan toimenpideohjelman esittely (asiantuntija Heidi Laine)

Klo 12.45             Kansallinen koordinaatio (Tieteellisten seurain valtuuskunnan toiminnanjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen)

Klo 13.15             UNIFIn näkökulma avoimeen tieteeseen ja dataan (UNIFIn puheenjohtaja Jukka Mönkkönen)

Klo 13.30             Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanetin näkökulma (Tulanetin toiminnanjohtaja Sanna Marttinen)

Klo 14                  Paneelikeskustelu: Avoimen tieteen tulevaisuuden näkymät ja toimenpideohjelman vieminen käytäntöön. Aihetta pohtimassa seuraavien organisaatioiden edustajat: UNIFI, Tulanet, Tieteellisten seurain valtuuskunta TSV, Tieteen tietotekniikan keskus CSC ja Suomen Akatemia.

Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton eikä edellytä etukäteisilmoittautumista. Sitä on mahdollista seurata myös suorana lähetyksenä Tiedekulman nettisivuilta. Tuoreimmat tiedot päivän ohjelmasta päivittyvät UNIFIn sivuille osoitteeseen http://www.unifi.fi/toiminta/hankkeet/avoin-tiede/.

Asiantuntija Heidi Laine, puh. 040 513 9593